Evaluasi Beban Kendaraan Terhadap Derajat Kerusakan dan Umur Sisa Jalan (Studi Kasus: Jalan Pematang Raya-Siantar)
Abstract
Road damage due to excessive vehicle load on Pematang Raya - Siantar Road threatens regional transportation and economy. This study evaluates the relationship between vehicle load and road damage to recommend more effective supervision. Secondary and primary data are used to analyze traffic growth, excess load, Vehicle Damage Factor (VDF), degree of road damage, and remaining life of the road. The results showed that the micro truck vehicle type had the highest excess load percentage (33.96%). Pematang Raya - Siantar Road experienced a decrease in the design life of 2.43% per year under normal load conditions. Still, under actual load conditions, it showed a decrease in the design life of 25.36%, reducing the road life to 7.20 years with a truck factor (TF) value reaching 1.3. Based on the research results, it is recommended to improve supervision and implementation of the Heaviest Axle Load (MST), repair road pavement layers, conduct periodic socialization and raids, utilize sensor technology, and conduct economic analysis to determine the financial impact of road damage.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A. Sianipar, “Analisis Distribusi Beban Pada Kendaraan Angkutan Barang Sesuai dengan Konfigurasi Axle,” Warta Penelitian Perhubungan, pp. 11-20, 2020.
F. Miro, Perencanaan transportasi: untuk mahasiswa, perencana, dan praktisi, Jakarta: Erlangga, 2005.
AASHTO, A Policy On Geometric Design of Highways and Streets. 6th editioin, Washington D.C.: AASHTO, 2011.
Bina Marga, Pedoman Desain Geometrik Jalan (PDGJ). Nomor 20/SE/Db/2021, Jakarta: Kementerian PUPR Direktorat Jenderal Bina Marga, 2021.
A. Munawar, Dasar-Dasar Teknik Transportasi, Yogyakarta: Beta Offset, 2005.
S. Sukirman, Perencanaan Tebal Struktur Perkerasan Lentur, Bandung: NOVA, 2010.
W. Morisca, “Evaluasi Beban Kendaraan Terhadap Derajat Kerusakan dan Umur Sisa Jalan (Studi Kasus: PPT. Simpang Nibung dan PPT. Merapi, Sumatera Selatan),” Journal of Civil and Environmental Engineering, pp. -, 2014.
S. Sukirman, Dasar-Dasar Perencanaan Geometrik Jalan, Bandung: NOVA, 1999.
A. Wachid dan M. Effendy, “Analisis Dampak Beban Overloading Kendaraan Berat Angkutan Barang Terhadap Berkurangnya Umur Rencana Jalan,” Seminar Keinsinyuran Program Studi Program Profesi Insinyur, 2023.
KPJU Unggulan UMKM, “Penelitian KPJU Unggulan UMKM Provinsi Sumatera Utara,” Bank Indonesia, Jakarta, 2018.
A. Nizar, D. Saragih, D. Damanik, N. Sianturi dan Y. Armansyah, “ANALISA PERKERASAN JALAN WIBAWA DI KECAMATAN GUNUNG MALIGAS KABUPATEN SIMALUNGUN,” Jurnal Sainteksipil, pp. 79-91, 2022.
L. Sentosa dan A. A. Roza, “Analisis Dampak Beban Overloading Kendaraan Pada Struktur Rigid Pavement Terhadap Umur Rencana Perkerasan (Studi Kasus Jalan Simp. Lago - Sorek KM 77 S/D 78),” Jurnal Insinyur Profesional, 2023.
G. I. Simanjuntak, A. Pramusetyo, B. Riyanto dan S. Supriyono, “Analisis Pengaruh Muatan Lebih (Overloading) Terhadap Kinerja Jalan dan Umur Rencana Perkerasan Lentur (Studi Kasus Ruas Jalan Raya Pringsurat, Ambarawa-Magelang),” Jurnal Karya Teknik Sipil, vol. 3, no. 3, pp. 539-551, 2014.
D. I. Pau dan S. Oktavia, “Pengaruh Beban Lebih (Overload) Terhadap Pengurangan Umur Rencana Perkerasan Jalan Pada Ruas Jalan Hasanudin-Yos Sudarso Di Kabupaten Sikka,” SIARTEK, vol. 3, no. 2, pp. 29-36, 2017.
A. Refi, A. Roza dan D. D. Murni, “Dampak Kelebihan Muatan Terhadap Umur Rencana Perkerasan Jalan,” Jurnal Ilmiah Rekayasa Sipil, vol. 17, no. 2, pp. 106-201, Oktober 2020.
D. Firdaus, M. Isya dan S. M. Saleh, “Pengaruh Beban Kendaraan Terhadap Umur Desain Perkerasan (Studi Kasus Jalan Nasional Labaro - Batas Pidie Provinsi Aceh),” Jurnal Arsip Rekayasa Sipil dan Perencanaan (JARSP), vol. 3, no. 1, pp. 10-18, 2018.
Pemerintah Republik Indonesia, Undang-Undang No. 38 Tahun 2004 Tentang Jalan.
Departemen Pekerjaan Umum, Pedoman Perencanaan Tebal Lapis Tambah Perkerasan Lentur dengan Metode Lendutan Nomor Pd T-05-2005-B.
S. Hendarsin, Perencanaan Geometrik Teknik Jalan Raya. Edisi Pertama., Bandung: Jurusan Teknik Sipil Politeknik Negeri Bandung, 2000.
Departemen Pekerjaan Umum, Direktorat Jenderal Bina Marga, Petunjuk Perencanaan Perkerasan Lentur Jalan Raya Dengan Metode Analisa Komponen SKBI-2.3.26.1987:625.72, 1987.
AASHTO, Guide for Design of Pavement Structure, Washington D.C.: American Association of State Highway and Transportation Officials, 1993.
Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat, Direktorat Jenderal Bina Marga, Manual Desain Perkerasan Jalan, Jakarta: Direktorat Jenderal Bina Marga, 2017.
Refbacks
- There are currently no refbacks.